Om mobile slakterier
Våre mål
- Etisk
matproduksjon for dyr og mennesker - trygg mat
- Optimal dyrevelferd gir bedre kjøttkvalitet
Målet er å utvikle en god mobil slakteprosess
i småskalavirksomhet, i samsvar med trygg og kortreist
mat, økt verdiskaping, kunnskapsoverføring og
beredskap, der bygdene er i sentrum for nettverksbygging.
Prosjektet skal ha nasjonal overføringsverdi i forhold
til regelverksutviklingen.
Flere dyr avlives på gården - optimal dyrevelferd
og kjøttkvalitet.
Vi skal tallfeste dyrets egenverdi - etisk kvalitet, merverdi
for bonden og vise i praksis økt respekt for dyrene,
som fastslått i St.meld. nr 12 - dyrevernmeldingen.
God dyrevelferd må lønne seg. Bonden steller
dyrene 24 timer i døgnet hele dyrets levetid. Da er
det også rimelig at han får mer igjen. Dagens
prisdifferanse fra prisen bonden får og det ett kilo
kjøtt koster forbruker er ca. 60-70 kroner. Bonden
ønsker handlingsrom og råderett over egen verdikjede.
- Bonden kan ta ut verdiskapingen fra egne dyr og ha kontroll
med hele sin produksjon fra fødsel til død
og fra bås til bord.
- Bonden kan kvalitetssikre hele verdikjeden - tilfredsstiller
krav om opphavsdokumentasjon og sporbarhet = verdikjedeinformasjon
- Egenkontroll blir sterkt fokusert - totalkvalitet som
tilfredsstiller kundens forventninger.
- Forbrukerne får større mangfold.
- Miljøet spares for lange tunge transporter - mindre
dekk og diesel.
Vår formålsparagraf
Mobilslakt AS vil drive leieslakting og kjøp og salg
av levende dyr og fisk.
Avliving skal skje på gården/anlegget, i individenes
eget miljø, iht. selskapets krav om optimal dyrevelferd
og etisk kvalitet, som gir oss alle de beste råvarer
for trygg, kortreist mat av bedre kvalitet, sammenlignet med
transporterte individer.
Forvaltningen
Avgiftsordningene må ikke ta livet av de gode initiativene
og verdiskapingen. Dette er en del av regelverksutviklingen.
Kjøttkontrollavgiften har vi vært med å
påvirke til kr. 1,- per kg, uansett hvor du slakter
og størrelsen på slakteriet. Dette fremkommer
i nytt regelverk vedtatt 2006. |